Quo vadis Ekklesia? (1)

Trăim într-o vreme a suspiciunii. Politicienii, agențiile de știri și propriile noastre experiențe nefericite din trecut ne-au convins de adevărul că nu putem găsi multe lucruri în care să poți avea încredere. Lipsa de integritate pare mai mult regula decât excepția. La suspiciune mai putem adăuga rata schimbărilor care se accelerează pe zi ce trece tot mai mult. Schimbările cuprind toate domeniile activității umane, de la vârful de lance al comunicării electronice, până la cele mai conservatoare instituții umane, vedem cum schimbările aduc noi forme și exprimări care produc derută și nesiguranță. Ne întrebăm speriați, Quo Vadis Ecclesia? Încotro se îndreaptă Biserica? Mai suntem relevanți pentru problematica omului secolului 21? Răspunde mesajul nostru nevoilor omului de azi?

Analizate de aproape, bisericile creștine de azi se află pacă într-o mișcare de derivă de la misiunea lor fundamentală, aceea de a schimba lumea. Ne îndepărtăm de la Marea Trimitere, eșuând în programe și filozofii ale lucrării care, de multe ori, n-au nimic comun cu porunca Domnului Isus Christos.

În postările care vor urma voi încerca să găsim câteva motive pentru această “derivă”, într-un efort de a identifica răul, primă condiție a eliminării lui. Înainte însă de a le discuta pe rând aceste motive ale derivei noastre, dorec să menționez că unele din ele mi-au fost sugerate de Dr. Glen S. Martin, la o conferință a căruia am participat anii trecuți în Jackson, Mississippi. Ascultându-l am constatat că dincolo de specificul cultural, bisericile de azi suferă în general de aceleași boli, care fac ca ele să se miște în derivă și nu într-o înaintare planificată după un intinerar și cu o țintă precisă.

(Va urma)

13 gânduri despre “Quo vadis Ekklesia? (1)

  1. Stimate dle Pastor Lascau,
    este ptr prima oara când ma adresez dvs, nu am facuto ptr ca imi era teama ca sunteti la fel ca si alti pastori care nu acepta alte opini,le cenzureaza dupa placu dânsilor. Am vazut ca ati dat drumul la douo comentari a-le mele, integral, fapt care ma facut sa va i-au la ochi (pozitiv), mai ales ca dvs sunteti si initiatorul CTV-ului, pe care nu -l mai urmaresc, motivele am sa le expun cu alta ocazie daca va interesa cu adevarat. In formatul CTV, se pot gasi ceva raspunsuri la dilema dvs privitor la biserica, traseul ei in viitor,pâna atunci când le vom dezbate liber am sa va spun câteva idei.

    1) Nu biserica schimba lumea ci invers, lumea schimba biserica, o laoddicizeaza in sesnul negativ sfârsind fi varsata din gura Domnului.

    2) Sper ca veti acepta ca biserica lui Hristos nu este doar penticostalismul ci ca acesta este o ramura din copacul numit Poporul lui Dumnezeu, Israel. Daca sunteti constient de acest aspect este bine, daca nu, ma tem ca nu are rost a mai dezbate pe mai departe problema.

    3) Biserica lui Hristos are mesaj de mare profunzime, numa ca el este pus sub obroc, cât timp fiecare merge pe drumul lui cu cerbicie, Dumnezeu este obligat presa in asa fel incât sa se scoata mesajul la lumina, ptr ca Filadelfia sa fie cunoscuta ca iubita de Domnul, cei din singoga satanei sa-i se „închine” (recunoasca pe Hristos in ea). Asa cum spuneam in topicul precedent, trebuie sa ajungem la unitate in Sfântul Duh ptr ca El sa ne reveleze comoara ce o tinem ascunsa, noii crestini. S-a terminat cu evanghelizarile pe stadioane, dovedite fi showuri fara rezultat real de dupa show. Au avut si ele roulu lor , s-a facut primul pas si prin aceste forme de spectacol, numa ca trebuie învatata lectia, cum se cuvine, sa stiti;

    Noua forma via TV, este cu mult mai paguboasa si sortita esecului daca se va continua pe calpodul ce il constat inclusiv la CTV. Lumea a luat-o înintea biserici, tehnologia a gasit nepregatita biserica transmite marele mesaj al ei si ptr ca Dumnezeu doreste folosi de fiecare membru al biserici, confesiune, spre a transmite mesajul Sau, este obligat presa prin esecurile ce le constatati. NU, nu cred ca in forma prezenta biserica,confesiunile, vor mai juca vreun rol major in socetatile desacralizate complect., dealtfel nici nu ar trebui ptr ca NU acesta-i mesajul (doctrina confesionala) ce doreste Hristos transmite intregi lumi. Doctrina confesionala a ajuns substitui, confunda cu Evangheliei lui Hristos, pe care fiecare o prezinta dupa cum-i cade lui bine. Avem doctori in teologie, proroci, vindecatori (cel putin la dvs este inflatie), insa nu mai avem tâlcuitori destoinici ai scripturilor, al prorocilor in asa fel incât sa deschida ochi minti pâna si budistului ca Hristos este Domnul Dumnezeu, ca de El are stringenta nevoie. Sigur, imi veti raspunde cum ca asta si faceti dvs inclusiv prin CTV, teoretic da, practica ne omoara si asta deoarece nu se doreste vedea marea eroare in propria ograda, absolut toate confesiunile. Ca sa se priceapa cum trebuie, trebuie cunoaste temeinic trecutul ptr a întelege corect prezentul.

    Inchei spune doar atât, toate confesiunile au la baza samânta buna pusa de Sfântul Duh, insa in aceiasi cantitate si neghina, care isi spune cuvântul in zilele noastre,pâna sa creasca burienile a avut câstig de cauza samânta buna, acu aceasta-i inabusita. Io degeaba v-asi spune cu rpecizie boala, unde-i neghina asta deoarece nu veti lua seama, dupa dusul rece, esecurile ce urmeaza lua proporti , va scoate Dumnezeu pe cine trebuie sa lumineze si sa se constientizeze corect cauzele, numa atunci se va putea vorbi de o biserica care sa devina interesanta ptr societate. Numai atunci biserica nu se va mai cotnrazice pe sine, ptr ca in prezent se contrazice rau de tot, de unde vine si repulsia fata de ea, justificata pâna la un punct.

    Doamne ajuta.

    1. Pentru Europa-Creștină
      Trebuie să subliniez două lucruri în discuția noastră:
      1. Nu toată lumea interpretează istoria ca o succesiune a dispensațiunilor bisericilor Apocalipsei. Nu cred că se îndreptăm spre o laodicizare a Bisericii. Opinia mea este că Biserica lui Christos (și nu mă gândesc la nici o denominație sau culoare, nici măcar la penticostali), poate avea concomitent caracteristicile bisericilor Asiei Mici. Cele șapte biserici din Turcia de azi erau contemporane.
      2. Revin totuși la opinia că Biserica trebuie să schimbe lumea și nu ea să fie schimbată de lume. Nu impărtășesc opinia Dvs. că „în forma prezentă confesiunile, vor mai juca vreun rol major in socetatile desacralizate complect., dealtfel nici nu ar trebui ptr ca NU acesta-i mesajul (doctrina confesionala) ce doreste Hristos transmite intregi lumi”. Biserica a jucat un rol esențial în revoluțiile recente ale Europei. Nu cred că avem voie să minimalizăm și să abandonăm rolul Bisericii în transformarea societății.
      Nu sunt în dragoste nici măcar cu denominația mea (care nu are inflație de doctori – ci are mare penurie de ei), dar nici nu am dispreț pentru ea și nici pentru ale altora. Avem fiecare părți bune și rele, slăbiciuni și puncte forte. Toți la un loc formăm un TRUP – Trupul lui Christos.

      1. Sunt perfect de acord cu dvs dle Lascau in multe puncte, teoretic suntem in lume cca 2 mld crestini cu tot atât de multe perspective, practic cca 75% fara nici o perspectiva dar care are un cuvânt greu de spus. Metafora cu forma laodiciana pe care am insistat se datoreaza faptului ca am proaspat in memorie zilele protestantilor germani de la Dresda, urmarite cu interes si de mine, comunicatele lor, pozitiile exprimate in cele trei zile (si nu numai), imi da impresia ca asta-i laodicizarea varsata de Hristos. Este adevarat, protestansimul si catolcismul au jucat un rol important in revolutiile din 89, iar protestansimul joaca mai departe un rol major, de motor as zice in „modernizarea” biserici, calapod Dresda, care mai mult ca sigur va juca mai departe un rol important in societate, insa conservatorismul american, românesc, polonez, nu mai are sanse de viata mai mult de 5 ani. Când vorbesc de conservatorism vizez (metaforic), faza filadelfiana tot mai mult aflata in inferioritate, si nu de putine ori diabolizata si datorita gravelor erori pe care le face paraca anume ptr a da apa la moara dusmanilor biserici. In esenta, personal consider ca forma filadelfiana iese din istorie ptr a face loc formei laodiciene, repet, metaforic vb, eu am o alta expresie a noi forme, moderne, o numesc biserica S.F ( fiction), -rosu-verde, care deja imi da fiori de gheata pe sira spinari.

        Am observat ca pâna si NP american-românesc se indreapta cu pasi repezi spre aceasta forma, pentru mine este un soc ce transformari imi este dat observa in acest segement ce va sfârsi tot in forma dresdiana. Fie ca place fie ca nu place românilor, NP a avut un rol benefic si ptr Ro, iar penticostalismul cu toate umbrele sale, are jucat un rol fascianat in etnia tiganeasca,pe care a crestinato. Numa penticostalismul putea atinge inima tiganilor.

        O alta fateta interesanta a penticostalismului este faptul ca pune acentul pe Sfântul Duh, dar asta nu inseamna ca la ei Sfântul Duh se manifesta si atât de plenar cum proclama dânsi, nu, nici nu poate, rolul acentuari lucrari Sfântului Duh era si este vital biserici lui Hristos, iar când vor ajunge constientiza majoritatea crestinilor cât de important este lucrarea Sfântului Duh , abia atunci cred ca va incepe manifestarea plenara a Sfântul Duh in fiecare crestin, ce va conduce si la unitatea noastra in duh. In esenta, crestinismul trebuie debloca pe Sfântul Duh, ptr a redeveni un crestinism viu, iar un rol in aceasta directie pare fi jucat si penticostalismul, dar nu mai mult, manifestarile mai plastice criticate sunt deplin justificate.

  2. ACIDUZZU

    Linia, directia este trasata de cele sapte biserici din Apocalipsa; biserici care au existat atat din punct de vedere istoric cat si din punct de vedere tipologic, ca o caracteristica a vremurilor din urma.
    Domnul isus isi incheia predicile sale cu o dureroasa intrebare:
    „Dar cand va nei Fiul Omului, va gasi El oare credinta pe pamant ?”
    Oare chiar asta sa fie una din directii ? Calea cea lata?

  3. Iata un subiect ce dezvaluie lucruri greu de coneceput pentru foarte multi si chiar de multi evitate in discutie!!Insa se vede ca ADEVARUL trebuie sa lumineze si sa se ajunga cu adevarat la trezire spirituala!!!Eu apreciez foarte mult curajul scriitorului implicat in acest subiect si comentariile aparute!!!In astfel de discutii se dezvaluie realitatea si starea care afecteaza azi grupurile,congregatile si bisericile in activitatea de inchinare!!Si multi nu doresc sa accepte si sa faca schimbari ,pentru ca au ajuns la un confort ca cei din Sinedriu si grupul format si chiar sustinut a ajuns la confortul si puterea cerintei firesti !Astfel puterea DUHULUI SFINT alaturi de ROADA LUI este inlocuita!Dar sa nu uitam ca BISERICA LUI HRISTOS are o componenta cu o descriere aparte;
    -Plina de sfintenie ,smerenie,slujire ,credinta si dragoste divina!!!!Si toate persoanele din toate gruprurile spirituale sint indreptate spre aceasta Biserica!Si voi reda invitatia pe care ap.pavel prin cuvintele din Evrei 12 o face astfel;
    -„1Şi noi, dar, fiindcă sîntem înconjuraţi cu un nor aşa de mare de martori, să dăm la o parte orice pedică, şi păcatul care ne înfăşoară aşa de lesne, şi să alergăm cu stăruinţă în alergarea care ne stă înainte.
    (SA LUAM BINE AMINTE ASUPRA CELOR SCRISE FIINCA CE AJUNGEM SA CITIM?
    2Să ne uităm ţintă la Căpetenia şi Desăvîrşirea credinţei noastre, adică la Isus, care, pentru bucuria care -I era pusă înainte, a suferit crucea, a dispreţuit ruşinea, şi şade la dreapta scaunului de domnie al lui Dumnezeu.
    (LA CINE TREBUIE SA NE UITAM ?SI DIN CE CAUZA ?)
    3Uitaţi-vă dar cu luare aminte la Cel ce a suferit din partea păcătoşilor o împotrivire aşa de mare faţă de Sine, pentruca nu cumva să vă pierdeţi inima, şi să cădeţi de oboseală în sufletele voastre.
    (OARE PERCEPPEM MESAJUL?SI NU CUMVA SINTEM OBOSITI IN PERCEPEREA MESAJULUI?SAU CHIAR PLICTISITI?)

    4Voi nu v’aţi împotrivit încă pînă la sînge, în lupta împotriva păcatului.

    5Şi aţi uitat sfatul, pe care vi -l dă ca unor fii: ,,Fiule, nu dispreţui pedeapsa Domnului, şi nu-ţi pierde inima cînd eşti mustrat de El.

    6Căci Domnul pedepseşte pe cine -l iubeşte, şi bate cu nuiaua pe orice fiu pe care -l primeşte.„

    7Suferiţi pedeapsa: Dumnezeu Se poartă cu voi ca şi cu nişte fii. Căci care este fiul pe care nu -l pedepseşte tatăl?

    8Dar dacă sînteţi scutiţi de pedeapsă, de care toţi au parte, sînteţi nişte feciori din curvie, iar nu fii.
    (PERCEPEM SFATUL LA FEL CUM PERCEP COPII ASCULTATORI SI CARE IAU IN CONSIDERARE PORUNCA TATALUI ?) INTELEGEM CHIT DE PRETIOASE SINT ACESTE MESAJE SI CE EFECT DETIN ASUPRA CELOR CARE LE INTELEG?)

    9Şi apoi, dacă părinţii noştri trupeşti ne-au pedepsit, şi tot le-am dat cinstea cuvenită, nu trebuie oare cu atît mai mult să ne supunem Tatălui duhurilor, şi să trăim?

    10Căci ei în adevăr ne pedepseau pentru puţine zile, cum credeau ei că e bine; dar Dumnezeu ne pedepseşte pentru binele nostru, ca să ne facă părtaşi sfinţeniei Lui.

    11Este adevărat că orice pedeapsă, deocamdată pare o pricină de întristare, şi nu de bucurie; dar mai pe urmă aduce celor ce au trecut prin şcoala ei, roada dătătoare de pace a neprihănirii.
    (PERCEPEM DIN CE CAUZA APAR SI PEDEPSELE? SI CARE SINT SCOPUL LOR CHIND APAR?)AJUNGEM LA ASCULTARE? SI CUM SE POATE? SA CITIM CU ATENTIE 😉

    12Întăriţi-vă dar mînile obosite şi genunchii slăbănogiţi;

    13croiţi cărări drepte cu picioarele voastre, pentruca cel ce şchiopătează să nu se abată din cale, ci mai de grabă să fie vindecat.

    14Urmăriţi pacea cu toţi şi sfinţirea, fără care nimeni nu va vedea pe Domnul.

    15Luaţi seama bine ca nimeni să nu se abată dela harul lui Dumnezeu, pentruca nu cumva să dea lăstari vreo rădăcină de amărăciune, să vă aducă turburare, şi mulţi să fie întinaţi de ea.

    16Vegheaţi să nu fie între voi nimeni curvar sau lumesc ca Esau, care pentru o mîncare şi -a vîndut dreptul de întîi născut.

    17Ştiţi că mai pe urmă, cînd a vrut să capete binecuvîntarea n’a fost primit; pentrucă, măcar că o cerea cu lacrămi, n’a putut s’o schimbe.

    18Voi nu v’aţi apropiat de un munte care se putea atinge şi care era cuprins de foc, nici de negură, nici de întunerec, nici de furtună,

    19nici de sunetul de trîmbiţă, nici de glasul, care vorbea în aşa fel că ceice l-au auzit, au cerut să nu li se mai vorbească,

    20(pentrucă nu puteau suferi porunca aceasta: ,,Chiar un dobitoc dacă se va atinge de munte, să fie ucis cu pietre, sau străpuns cu săgeata„.

    21Şi priveliştea aceea era aşa de înfricoşătoare încît Moise a zis: ,,Sînt îngrozit şi tremur!„).
    (MESAJUL ESTE FOARTE CLAR SI PE INTELESUL FIECARUIA,dar daca nu este cunoscut ,sau nu este interes IN A-L INTELEGE ,NU ARE NICI VALOARE SI NICI PUTERE ,IAR NOI DEVENIM COPII NEASCULTATORI IN IMPLINIREA PORUNCII DIVINE!SA NU UITAM DE URMATOAREA INVITATIE CARE NORMAL VIZEAZA PE FIECARE IN PARTE SI AVIZEAZA TOATE GRUPARILE CARE DORESC SA AJUNGA LA MINTUIRE FIINCA CE GASIM SCRIS? SA CITIM CU ATENTIE;)

    22Ci v’aţi apropiat de muntele Sionului, de cetatea Dumnezeului celui viu, Ierusalimul ceresc, de zecile de mii, de adunarea în sărbătoare a îngerilor,

    23de Biserica celor întîi născuţi, cari sînt scrişi în ceruri, de Dumnezeu, Judecătorul tuturor, de duhurile celor neprihăniţi, făcuţi desăvîrşiţi,

    24de Isus, Mijlocitorul legămîntului celui nou, şi de sîngele stropirii, care vorbeşte mai bine decît sîngele lui Abel.

    25Luaţi seama ca nu cumva să nu voiţi să ascultaţi pe Cel ce vă vorbeşte! Căci dacă n’au scăpat ceice n’au vrut să asculte pe Cel ce vorbea pe pămînt, cu atît mai mult nu vom scăpa noi, dacă ne întoarcem dela Cel ce vorbeşte din ceruri,

    26al cărui glas a clătinat atunci pămîntul, şi care acum a făcut făgăduinţa aceasta: ,,Voi mai clătina încăodată nu numai pămîntul, ci şi cerul„.

    27Cuvintele acestea ,,încă odată„ arată că schimbarea lucrurilor clătinate, adică a lucrurilor făcute, este făcută tocmai ca să rămînă lucrurile cari nu se clatină.

    28Fiindcă am primit dar o împărăţie, care nu se poate clătina, să ne arătăm mulţămitori, şi să aducem astfel lui Dumnezeu o închinare plăcută, cu evlavie şi cu frică;

    29fiindcă Dumnezeul nostru este ,,un foc mistuitor„
    -MESAJUL PARE SA NE DEA INFORMATIA SI INVATATURA NECESARA ,DAR TRIST ESTE CA ESTE PERCEPUT MESAJUL SI APLICAT ? UN LUCRU SA INTELEGEM CA CINE NU CUNOASTE ACESTE LUCRURI SI NU AJUNGE SA LE APLICE IN VIATA PENTRU A AJUNGE LA O TRANSFORMARE SI O NOUA PERSONALITATE DE O SFINTENIE SI NEPRIHANIRE CE DUCE LA DESAVIRSIRE,IGNORA PORUNCA SI INVATATURA DOMNULUI ISUS HRISTOS SI APOSTOLUL IOANE SCRIE;
    9Oricine o ia înainte, şi nu rămîne în învăţătura lui Hristos, n’are pe Dumnezeu. Cine rămîne în învăţătura aceasta, are pe Tatăl şi pe Fiul.”ASADAR NU MERITA SA FACEM O AJUSTARE IN VIATA SI SADAM INPORTANTA INVATATURIII DOMNULUI ISUS HRISTOS?

  4. Ca sa ne dam seama in ce directie se deplaseaza ceva, ne trebuie un punct de referinta (ce filozofie am debitat). Biserica lui Dumnezeu avand Piatra din capul unghiului asezata, avand temelia pusa, pe aceasta temelie fiind zidite pietrele vii in Hristos Isus, noua si tuturor celor din zilele noastre nu ne ramane decat a continua ce altii au facut deja inaintea noastra. Eu cred ca aceasta Biserica slavita, nu se deplaseaza nici la stanga si nici la dreapta, nici inainte si nici inapoi. Ea sta tare pe Stanca, si nimic nu o poate misca de acolo.
    Ca in vremurile din urma, dragostea (statornicia) celor mai multi se va raci, este nimic altceva decat inmultirea faradelegii. Domnul ISUS vine cu o rugaciune in fata Tatalui, nu cu o porunca inaintea noastra, pentru unitatea ucenicilor Sai, „…pentru ca sa cunoasca lumea ca Tu M-ai trimis si ca i-ai iubit…”
    Misiunea Bisericii nu este de a schimba lumea, ci de a-L face cunoscut pe Domnul Isus ca Mantuitor al lumii. Rolul de a dovedi lumea vinovata de pacat, este una din lucrarile Duhului Sfant, Duhul Sfant locuind in noi va contribui la marturia noastra. In linii mari, eu asa vad lucrurile.

  5. Pingback: 6 postări în Top 25 WP (10.06.2011) « România Evanghelică

  6. Martinel

    Sa intimplat recent intr-o biserica: sa dat un indemn la rugaciune pt trezire spirituala, apoi a venit pastorul asistent si a dat si el un indemn : cine vrea sa se trezeasca sa puna ceasul si cine chiar vrea sa se trezeasca pune 2. Ce poti sa faci? – punem ceasul! Si Domnul cu mila. 

    1. Pentru Cinepredicaazi
      Era cât pe aci să mă apuc de o postare specială pentru comentariul Dvs. Și să vă spun de ce:
      1. Oamenii care au „carte multă” nu sunt automat lipsiți de dragoste. Eu cred că pe lângă dragostea de carte, iubesc Cuvântul lui Dumnezeu și vor să slujească informați și informând corect pe alții.
      2. Nu spuneți nimic despre dragostea celor care o au. Ce iubesc ei de fapt? Iubesc amvonul? Se iubesc pe sine? Iubesc polularitatea? Să se audă vorbind? Iubesc aplauzele?
      3. Nu este nici o contradicție între a avea multă carte și a avea dragoste. Nu sunt două categorii de predicatori pe care-i despart cărțile și iubirea.
      4. Din afirmația Dvs. reiese clar: cine are dragoste, nu are dragoste de cei cu multă carte.
      5. Dragostea (nu știm de care vorbiți, totuși), hai să zicem că este dragostea de Domnul. Dacă-L iubește cineva pe Domnul ar trebui să poată iubi și pe frații lui (altfel ar fi un mincinos) chiar dacă au multă carte.
      6. Nu știu cum sunt alții, eu vreau să-mi expun mintea și sufletul la o învățătură serioasă și pertinentă. V-ați duce la doctor să vă opereze dacă ar avea doar dragoste (de bani, de profesie, de faimă, ba chiar de oameni), dacă n-ar avea multă carte?

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s