A venit libertatea? – Din jurnalul lui Ion Pocăitu

După ce n-am dormit din pricina dansului de la Oradea, mă apucară insomniile și după ce Neluțu îmi traduse un articol scris de un american, de noi, penticostalii din România. Zicea americanul că, în sfârșit, începe să vină și la noi libertatea prin biserici și că în unele există deja libertate deplină.
Apăi, eu nu-l condamn pe ziaristul ăla din America pentru că bietul om o scris de ce-o auzit și el de la unii din frații noștri. Mă tot întreb de ce nu i-ar fi spus și de alte lucruri de care nu ne-am eliberat? Dar de asta o să zâc ceva mai la urmă.
Acu, am să iau, așa cum o tradus Neluțu, punctele acelea scrise de american în care eram noi (sau mai suntem) robiți – tradițiile acelea care nu ne lasă să fim liberi. Nu știu dacă o tradus Neluțu corect, dar mi se pare că ideile sunt destul de bine prinse de băiatul ăsta care va ajunge om mare, dacă nu s-o prosti și el mai târziu. Iată-le:

– Separarea bărbaților de femei în biserică.
– Obligația femeii de a avea capul acoperit în timpul serviciilor de închinare.
– Interzicerea femeilor de a frecventa biserica în timpul perioadei menstruale.
– Interzicerea bijuteriilor și cerința purtării fustelor și interzicerea purtării pantalonilor la femei .
– Interzicerea folosirii mijloacelor anticoncepționale (În unele biserici, oamenii se așteaptă ca un cuplu căsătorit să aibă un nou copil în fiecare an – zice C.). Unii penticostali interpretează în mod greșit 1 Timotei 2:15, că numai femeile care au copii vor merge în cer.
– Obligația credincioșilor de a-și spăla picioarele unii altora înainte, în timpul sau după Cina Domnului (practica aceasta a cauzat numeroase ruperi de biserici între grupuri de penticostali).
– Învățătura că numai cei care vorbesc în alte limbi vor merge în cer.

Voiam la un moment dat să mă leg de fiecare din ele și să zic și eu părerea mea. Dar ce folos? Unele sunt adevărate și se practică în multe locuri, iar altele mi se par exagerări rău voitoare – nu din partea americanului – ci din partea celor ce l-au informat. Nu știu de ce ne place unora dintre noi să ne măscărim imaginea în fața străinilor! Să ne vadă martiri care suferim sub jugul tradițiilor? Să le strârnim mila? Să căpătăm ceva dolari de la ei? N-am înțeles niciodată.

Bunăoară, dacă m-aș duce eu în bisericile de unde vine scriitorul ăsta, precis aș găsi și eu o listă destul de lungă de tradiții de care nici ei nu s-au eliberat. Chiar zilele astea mi-a arătat Neluțu o înmormântare de prin statul Louisiana, dacă nu greșesc, unde la casa funerală, mortu e ținut în fotoliul lui preferat, cu telecomanda în mână și berea la îndemână, ca să vadă cei care vin la înmormântare ce bine o duce omul. Nici pomeneală de coșciug!
Să mai zic că în unele biserici penticostale și carismatice, dacă vorbește cineva în alte limbi întotdeauna cel de la microfon primește darul tălmăcirii și tălmăcește o prorocie pentru biserică?
Le avem noi pe ale nostre, le au americani pe ale lor. Orice neam al pământului are el tradițiile și obiceiurile lui.
Am întrebat-o pe Veta cum e cu interzisul femeilor să meargă la biserică atunci când le vine sorocul. N-a auzit de așa ceva. Cine știe, pe undeva s-or fi petrecut astfel de lucruri. La noi nu.
Acu că tot trebuie să mai termin și de scris, mă tot întreb de ce n-a primit americanul ăsta o altă listă de nădăbăi de care chiar că ar trebui să ne lepădăm și să fim și noi liberi cu adevărat? Aș sugera câteva, poate că unii care vor citi rândurile de față, mă vor ajuta să completez lista asta a mea. Dar să începem:
Când oare o să ne eliberăm de:
– Poverile trecutului de colaborare cu Securitatea și Departamentul cultelor, mărturisind sincer și cerând iertare lui Dumnezeu și bisericii Domnului?
– De moștenirea comunistă prin care se conduc și organizează bisericile de azi?
– De politica bisericească și de amestecul în politica vremii?
– De minciună, manipulare, dezimformare, de corectitudinea politică penticostală?
– De modul fraudulos și necinstit prin care unii pastori și lideri penticostali și-au dobândit titluri academice?
– De dorința de înavuțire și de căpătuială a unor lideri penticostali care transformă biserica și proprietățile ei în afaceri personale?
Nu știu dacă e bine să mai continui! Dar astea sunt după părerea mea lucrurile de care ar trebui să ne eliberăm. Că dacă ne eliberăm numai de lista americanului, mă tem că libertatea aceea e la fel cu libertatea deținutului să-și aleagă meniul. Ultimul. Înainte de spânzurătoare.
E bine că la capitală muierile merg la biserică cu bijuterii și în nădragi (numa să nu fie din aceia cu mânecă scurtă). Dacă ele văd că asta e libertate, n-am cum să le ajut. Dacă tot acolo 10 la sută din conducători sunt femei, nu mă bag. Fac întrebare însă, cum s-or simți oare surorile noastre de la țară (dacă or auzi de libertatea asta), că ele n-au bani de bijuterii și nici nu le alege nimeni în conducere?
După ce i-am citit și lu’ Veta, mi-a zis că iar am pus-o de mămăligă fără apă.
Acu, singura mea mângâiere e că articolul ăsta n-o să fie în Charisma și americanii n-o să-l citească.

6 gânduri despre “A venit libertatea? – Din jurnalul lui Ion Pocăitu

  1. Draga pastor Lascau,

    Ma bucur ca luati atitudine cu privire la „libertatea” propusa de liberalul Lee Grady. Ce spun in continuare este in general cunoscut de cei care locuiesc in America. Este o practica raspindita, desigur cu exceptile de rigoare, printre misiunile crestine si revistele de tip Charisma aici in America. Ei sunt in permanenta cautare de subiecte senzationale care sa satisfaca dorintele crestinilor Americani dupa suspans, si sa-i motiveze pe aceasta cale sa participe activ d.p.d.v financiar. Gindirea tip Hollywood domina mintile multor evanghelici Americani.

    Articolul lui Lee Grady incepe cu un titlu bombastic, ca si cind Romania ar fi o “banana republic”, si este nevoie de domnia sa ca sa vina si sa corecteze bisericile de aici.

    Revista Charisma in istoria ei a promovat o agenda carismatica dubioasa, cit si personalitati notorii ca Kenneth Hagin, Benny Hinn, Robert Tilton.

    Adevarul crud este acesta: bisericile Penticostale clasice care nu tolereaza modernismul si lipsa de sfintenie, vor sa fie revolutionate de carismatici ca Lee Grady. Daca cultul Penticostal vrea sa isi pastreze identitatea cit si integritatea bisericilor, trebuie sa tina la distanta pe carismatici.

    Pastor Paul Dan

    1. O parere

      Nu pot decit sa Subscriu si sa salut ceea ce spuneti :
      „Daca cultul Penticostal vrea sa isi pastreze identitatea cit si integritatea bisericilor, trebuie sa tina la distanta pe carismatici.”
      Foarte adevarat !!!

  2. Apoi dupa ce ne eliberam de toate cele scrise trebuie sa facem ceva, sa nu cumva sa trecem la somn….
    O parere, sa trecem de la vorbe la fapte, adica tot ce am invatat din Cuvintul Adevarului sa punem in practica,
    daca nu …ne este degeaba toata stiinta.

  3. Din observatiile mele constat ca cele mai mari probleme sunt in segmentul charismatic. Sunt numeroase posturi tv, internetul abunda de manifestarile lor ptr avea destule indici ca ceva nu mai este in regula. Tendinta este in directia cresteri acestui segment. Cineva a facut un sondaj ca sa vada care predicator-pastor se bucura de cele mai multe aprecieri, interesant rezultat, foarte interesant, ce ar trebui pune pe gânduri teologi cu santate mintala, dedicati lui Dumnezeu. Nu de mult vorbeam de polarizarea crestinismului, este evident ca polarizarea aceasta va fi cea mai crunta din toata istoria biserici, as zice ca se vor desparti caprele de oi. Am o mare temere ca segmentul ce va fi catalogat radical, extremist va da si multe dovezi in acest sens. Problema de capatâi a teologilor, mai corect spus slujitorilor lui Dumnezeu, aceia sinceri si devotati, este sa gaseasca drumul optim pastoriri turmei ca sa nu dea apa la moara dusmanilor.

    Un cult fie el si majoritar nu va mai face fata provocarilor de unul singur, majoritatea cultelor se confrunta cu aceleasi probleme indicate si de dvs, dezbinarea interna , faramitarea biserici ptr a o forta integra ecumensimului politic, al noilor directive religioase (new-age), in care Hristos sa nu mai ocupe un loc central, si cel mult unul secundar ca orcare alt lider religios, ori unde biserica crestina are obligatia lasa generatilor viitoare pe Hristos, Evanghelia ce ne-a adus-o. Renuntarea la principile de baza a biserici lui Hristos, care se produce sub privirile noastre va avea ca rezultat înalturarea lui Hristos, marea lepadare de care stim ca va avea loc. In fiecare cult mai numerosi sunt cei care au mare reticienta fata de piloni de baza ai biserici, acestia forteaza clerul sa se modeleze dupa chipul si asemanarea lor new-agigizata. Nu-l cunosc pe dl Ceuta, doar ce am auzit-vazut pe internet, din CV-ul dânsului înteleg ca ar fi ginerele fostului patriarh penticostal , prin urmare, provine si dânsul dintr-o familie de penticostali din prima generatie ca si fostul sef -socru al dânsului. Parinti dl Ceuta vor fi cu siguranta socati auzi noile baze pe care le pune biserici dl Ceuta si alti ca dânsul. Ce s-a petrecut cu penticostalismul ca doar intr-o generatie a ajuns in asemena hal? Noii majoritari am ajuns apostati abiaa dupa cca 2000 ani, NP nu a rezistat nici 100 ani si-a ajuns in acest punct, la noi la orto nici azi nu se concep „reforme” ca cele propuse de ceuta&co. Daca crestinismul apostolic din primele secole de la care radacini NP isi aroga meritul fi cel mai aproape, cum se face ca in asa de scruta perioada NP a abdicat atât de grozav de la proprile principi,in nici 50 ani schimba teologia ca pe ciorapi, pai de era asa cu primi crestini, azi nu mai vorbeam de biserica crestina.

    De ce aparatori traditiei mostentie de la biserica primara sunt acuzati de extremism, fantism,iar cei care predica impotriva unor incalcari flagrante a legi lui Dumnezeu pusa in natura tuturor lucruilor, acestia risca fi chiar arestati, azi enoriasi isi da pastorul pe mâna autoritatilor, motive cf legilor in vigoare sunt foarte multe. Iata cum s-a ajuns ca sa nu mai sti calea pe care sa-o apuci, de esti dedicat traditiei mostenite produci un soi de enoriasi ce va cadea intr-o extrema, de esti adaptat noilor directive vei produce alt soi de extrema, mult mai rea decât cea radicala, înaintea lui Dumnezeu am ferma convingere ca prima categorie va fi considerata preasfânta ca deacia nici nu-o lepada,pe când loadicizi rezultat de cea adaptata …

    Parerea mea este ca nu se mai pune problema apara un cult ori altul ci unirea crestinilor in duh indiferent de confesiune este vitala biserici lui Hristos, doar aceasta categorie poate opta ptr calea de mijloc care sa nu cada in nici o extrema, sa formuleze si marele mesaj sfarâmator de pietre. In toate confesiunile exista persoanlitati marcante, bine pregatite, acestea de nu vor fi dispuse ceda presiunilor vor fi de mare folos, istoria îi va retine ca pe mari oameni ai biserici. Eu i-asi aduna pe totii intr-o vacanta pe undeva in lumea asta, i-asi tine vreo douo saptamâni cu famili cu tot si cu acestia as incerca gasi calea de mijloc, optima. Doar persoanalitati necomrpomise, cu pozitii clare, nedispuse ceda, sa fie si buni profesionisti in domenile lor (teologie), sa aibe o minima viziune in directia conservari, transmiteri Evangheliei lui Hristos nealterata, ca ea va fi indata ce vor pune mâna pe putere in toate confesiunile cei adaptati cerintelor, de ex; un ceuta&co. Cultul X ori Y, de nu are sutinerea si celoralate culte va sfârsi pus la pamânt, nu au rezistat ei majoritari si vor rezista cultele minoritare de nu se adapteza va fi fortat adapta. Iata motivul ptr care prin protestanism si mai nou si NP se da cele mai dure lovituri fundamentului biserici. O aripa penticostala, baptista clasica, aparatoarea fundamentului biserici nu va rezista in fata presiunilor crescânde de nu are sutinere cât mai larga in majoritatea confesiunilor, de nu are legatura in duh cu majoritatea crestinilor, unitari pe aceste principi de baza.

  4. Pingback: 12 postări în Top 50 WP (18.06.2011) « România Evanghelică

  5. Fr. Lascau,

    din cauza ca americanii astia au mers pe calea ingusta au ajuns asa bisericile lor, unde in cea mai mare parte este circ si discoteca, asa-i ??? Inca in Romania nu se gasesc rataciri asa de mari in adunari , cum se gasesc in SUA, ba chiar in Romania sant Biserici care sant lux in comparatie cu unele din SUA. Da, sant unele puncte pe care fratii penticostali de rit vechi nu le inteleg, insa celelalte le gasesc Scripturale si de bun simt. Tot de bun simt gasesc si atunci cand o femeie este la vremea sorocului sa stea acasa. Tare ma tem ca multe surori americance o sa aiba mare problema la judecata cu privire la subiectul ” anticonceptionale ” !!! Apoi cat despre venitul la adunare imbracat decent, gasesc iara acest lucru de bun simt, caci adunarea lui Dumnezeu nu este bulevard de etalat decolteuri extravagante care atrag privirile barbatilor, si partile atragatoare ale corpului femeii !!! Cat despre acoperirea capului femeii la rugaciune fie ca ea este crestina sau nu, aici cred ca nu este cale de negociere. Iar spalarea picioarelor inainte de Cina este Biblica, fiindca si Domnul Isus tot asa a facut.
    Cui ii convine aceste reguli biblice este bine, cui nu, sa fie sanatos.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s