Să mai încercăm odată

Prietenul meu Daniel Brânzei a publicat recent pe blogul lui http://barzilaiendan.wordpress.com/
un articol pe care îl reproduc în postarea mea cu acordul autorului.
Materialul scris de Daniel vrea să mai încerce odată să deschidă mintea părţilor aflate actual în conflict (baptişti – penticostali – străjeri). El apelează la o deschidere a minţii pentru o înţelegere globală a creştinismului, evadând dintre zidurile denominaţionale. Sectarismul nostru este sursa disensiunilor actuale, iar o înţelegere a Bisericii lui Christos ca Trup ar trebui să ne elibereze de infantilismul patriotismului local şi denominaţional.
Citindu-i articolul nu pot să nu subliniez şocul pe care mi l-a produs descoperirea că nu toţi fraţii noştri aplică metafora paulină a trupului la creştinismul universal. Ca unul care n-am gândit niciodată altfel, îmi explic acum o serie de scântei şi tensiuni care au înroşit tastatura computerelor în ultima vreme.
Unul din oamenii de la care am învăţat foarte mult în viaţa mea, avea lipit în Biblia sa un desen al unui „copac al creştinismului”. Am ţinut şi eu pentru mulţi ani acest desen în Biblia mea. De la rădăcinele apostolilor, tulpina bisericii primare divizată apoi de schisme şi Reformă, până la crenguţele divesităţilor actuale. Mi-am urmărit istoria de la tulpină la braţele reformate, la creanga metodistă engleză, la mişcarea sfinţeniei,  până la primii penticostali. Am început să am respect pentru istorie, pentru înaintaşi, pentru celelalte ramuri ale acestui copac. Din păcate am crezut că toată lumea gândeşte la fel ca mine. Nu înţelegeam de ce există atâta intoleranţă la alţii care nu sunt ca noi. Acum înţeleg.

Citiţi articolul lui Daniel Brânzei, şi lărgiţi-vă orizontul înţelegerii. Şi pe cel al inimii.

Să mai încercăm odată

Am mai spus-o și o repet într-o altă formă aici: Există foarte multe asemănări între penticostali și baptiști. Deosebirile sunt minore. Ele marchează mai mult diferența dintre teologia lui „ce am vrea să se/nu se întâmple“ și „teologia lui ceea ce se întâmplă de fapt“.

De exemplu: în adunările baptiste sunt oameni care au avut/au experiențe deosebite cu Duhul Sfânt. Trebuie neapărat să-i numim „pentecostali ascunși“? Nu. N-are rost. Dumnezeu nu lucrează cu doi oameni la fel.

În adunările penticostale sunt oameni care n-au avut experiențe cu daruri miraculoase.  („Oare toţi sînt apostoli? Toţi sînt prooroci? Toţi sînt învăţători? Toţi sînt făcători de minuni? Toţi au darul tămăduirilor? Toţi vorbesc în alte limbi? Toţi tălmăcesc?“ – 1 Cor. 12:29-30). Trebuie neapărat să-i numim: „baptiști ascunși“. Nu. N-are rost. Dumnezeu lucrează diferit cu fiecare în parte.

La Calvary Chapel, Chuck Smith a interzis profeți“ și vorbirea în limbi în serviciile publice ale bisericii. Chiar și pe cei ce ridicau mâinile la cântări i-a oprit ca să nu deranjeze închinarea celor din jur, atrăgând atenția asupra lor. Îl face asta pe Chuck Smith mai „baptist“ decât restul penticostalilor. Nicidecum! „Încredințarea pe care ai primit-o păstreaz-o pentru tine“ și nu căuta să normezi obligațiile celorlalți. Ne putem ucide unii pe alții cu „cuvintele încrucișate“ pornite dintr-un antonim al iubirii.

Nici un creștin confesional n-are probleme să aplice „metafora mădularelor“ despre care vorbește Pavel în 1 Corinteni 12 și Romani 12 la biserica lui LOCALĂ. Un prieten m-a întrebat însă acum câțiva ani dacă m-am gândit vreodată să o aplic, așa ca Pavel, la TOATĂ Biserica lui Hristos (din toate confesiunile, din toate timpurile și din toate locurile).

Întrebarea lui m-a bulversat, propulsându-mă la un nivel al părtășiei frățești pe care nu mi-l închipuiam posibil. WOW!  S-ar putea oare ca anumite caracteristici să fie rânduite de Marele Zidar doar în anumite grupuri de frați sau adunări din cauza unor identități și funcții specifice?!  S-ar putea ca anumite denominații sau confesiuni să prezinte simptomele deosebirilor doar pentru că unele sunt predominant „picior“ și altele „mână“, „ureche“ sau „ochi“ ?! S-ar putea ca „anumite“ forme de creștinism să fie mai adecvate pentru mântuirea poparelor cu un anumit specific (psihic, cultural) ?  S-ar putea ca și în aceasta să se manifeste „înțelepciunea nespus de felurită a lui Dumnezeu“?! (Efeseni 3:10)

Mai ales cei care credem că apostolii au fost o categorie legată de biserica primară, ar trebui să ne gândim foarte serios la o asemenea posibilitate. Mădularele de care se vorbește în acest pasaj NU sunt prezente în fiecare biserică LOCALĂ de azi. Nu cunosc niciuna în care să mai existe apostoli.  (7Voi sînteţi trupul lui Hristos, şi fiecare, în parte, mădularele lui.  28Şi Dumnezeu a rînduit în Biserică, întîi, apostoli; al doilea, prooroci; al treilea, învăţători; apoi, pe ceice au darul minunilor; apoi pe cei ce au darul tămăduirilor, ajutorărilor, cîrmuirilor, şi vorbirii în felurite limbi. – din 1 Cor. 12).

Asta nu înseamnă bineînțeles că există o „biserică a apostolilor“, una „a proorocilor“, alta a „învățătorilor“, etc. Alternativa posibilă ar fi că Dumnezeu își manifestă darurile în mod suveran, când într-un loc, când în altul, mai mult sau mai puțin, dând o anumită identitate fiecărui credincios, fiecărei biserici locale și/sau fiecărui grup de biserici locale.

Astfel, El poate ridica „învățători“ pe care să-i ascultăm/citim cu plăcere și cu folos, chiar dacă nu sunt din biserica noastră locală.

Astfel, El poate ridica pe alocuri „cârmuitori“ care să schimbe direcția creștinismului într-o generație, mult dincolo de granițele unei anumite confesiuni (Augustin, Luther, Calvin, Watcman Nee, Stanley Jones, C.S. Lewis, etc.)

Dacă privim ca „acceptabile“ astfel de apariții și influențe, de ce n-am accepta existența unor deosebiri care ne identifica drept mădulare cu funcții diferite în istoria și peisajul pestriț al TUTUROR bisericilor creștine?

Oare pentru că eu nu sunt ca tine nu sunt din Trup? Oare pentru că tu nu ești ca mine nu ești din Trup? Oare pentru că noi nu suntem ca voi nu suntem din Trup? Oare pentru că voi nu sunteți ca noi nu sunteți din Trup? Oare pentru că noi/sau voi nu mai suntem azi cum am fost atunci (orice grup evoluează, se maturizează, decade, adoarme, se trezește, se limpezește, etc.) nu mai suntem din Trup? Oare avem și frați catolici, și frați ortodocși, și frați reformați, și frați presbiterieni, și frați nazarineni, și frați greco-catolici, și frați ostați, și frați ortodocși și frați copți mai mult sau mai puțin „copți“?

Oh! Iată un subiect de meditație …

P.S. – Respect dreptul celor care, cu spirit de observație și pătrundere duhovnicească au ajuns la alte concluzii posibile. Acestea sunt doar gândurile cu care mă frământ (și mă delectez) eu.

49 de gânduri despre “Să mai încercăm odată

  1. Livius Puraci

    Ma gandesc la povestea unui tanar, scrisa pe paginile Noului Testament. Ioan Marcu, creste si se formeaza in cel mai „fierbinte” grup de credinciosi. Ii cunoaste pe toti apostolii si fratii cu influienta in Biserica Primara. Totusi intr-o zi decide sa paraseasca grupul misionar si pleaca intr-un drum, al lui, personal. Apostolul Pavel ramane mahnit, dar… Iata ca dupa o vreme, Ioan Marcu are din nou dorinta misiunii. Gaseste intelegere la Barnaba, dar este refuzat, pe buna dreptate, de Pavel. Echipa se destrama si fiecare isi ia un alt drum Fapte 15:37. Ioan Marcu intelege rostul misiunii si iata ca dupa multa vreme Pavel da porunci cu privire la el, Coloseni 4:10. Acum era un colaborator pretios, in care avea multa incredere. Oare ce s-a intamplat?
    Apostolul il vrea aproape, chiar langa el. Marcu era un madular sanatos. Altii s-au dus, dar inima marelui apostol s-a legat pentru totdeauna de inima acelui care l-a suparat odata, 2 Timotei 4:11. O istorie din care putem invata multe.

    1. Maria Istoc

      Ce frumos Liviu. E incurajator sa cunosc un tinar si un tinar matur. Citeam doar azi pe un alt blog o suita de raspunsuri imature de la oameni care au ajuns la virsta maturitatii

  2. Articol de bun simt si cu bun simt.
    Cetava observatii:
    „Deosebirile sunt minore.” – deosebirile sunt minore in ceea ce priveste manifestarile (minore in sensul de lipsite de o importanta definitorie pentru cele doua miscari) si de asemeni, in ce priveste teologia, cu o singura exceptie unde sunt de fapt, majore: pneumatologia.
    Acum, lucrul asta n-ar fi chiar catastrofal, daca ar exista un pic de flexibilitate din partea baptistilor romani. Ca unul stabilit in America de ceva timp, fratele Branzei stie mai bine decat mine ca pe acolo sunt bine merci baptisti care cred si traiesc darurile supranaturale ale Duhului si n-au fost aruncati afara din bisericile lor (sau bisericile din confesiune). Imi vin in minte doar 3 exemple pe care le cunosc eu:
    – Millard J. Erickson care in teologia sa sistematica publicata in romaneste, indeamna la prudenta in a califica darurile supranaturale drept demonice in ce priveste sursa si avertizeaza cu privire la pericolul hulei impotriva Duhului Sfant.
    – Wayne A. Grudem, care este in mod declarat continuationist
    – John Piper, de asemeni continuationist.

    „S-ar putea ca anumite denominații sau confesiuni să prezinte simptomele deosebirilor doar pentru că unele sunt predominant „picior“ și altele „mână“, „ureche“ sau „ochi“” – ideea este interesanta si atractiva si pentru mine. Fara sa trag o concluzie finala, cred ca darurile se manifesta pentru a umple anumite nevoi din trupul lui Hristos, nevoi care transcend granitele geografice si culturale si au mai degraba de-a face cu natura umana, universal decazuta. (ex: vorbirea in limbi care implineste nevoia de zidire personala a credinciosului).

    Pana una alta, aprecieri pentru fr. Branzei.
    A reusit sa puna la urma sa puna un compres rece pe niste frunti infierbantate.
    Sa vedem daca va fi suficient pentru vindecare sau are de-a face doar cu simptomele.

  3. DRAGO

    Excelent articolul publicat ,cu tema pusa in discutie pentru a fi dezbatuta ,in vederea calmarii spiritelor incinse si canalizarea energiilor spre zidire,sfatuire si mingaiere.
    Componenta Trupului lui Cristos,privit din perspectiva Bisericii Crestine Universale,este alcatuit -intradevar -din fratii ;penticostali,baptisti,crestini dupa evanghelie,strajeri,catolici,reformati,ortodocsi etc.
    Avind in vedere ca trupul anatomic are in componenta sa diferite madulare,organe interne- , sisteme de circulatie, organe de simturi etc batalia incontinuare se va duce pe identificarea bisericilor confesionale ,locale ca madular reprezentativ in Trupul lui Cristos.
    Pina la identificarea si recunoasterea reciproca ca madulare ale aceluias trup, luptele de natura -a da cu stingu in dreptu si viceversa-nu vor inceta,producind incontinuare rani si suferinte trupului.

    Oare nu cumva ,aceasta tema lansata, face parte din mult trimbitata teza- REUNIREA RELIGIILOR..??

    1. Livius Puraci

      @ Drago! Hei Fratele meu. Iti fac o propunere de partasie impreuna cu noi. Pe 28 ianuarie,vineri seara, avem o intalnire de partasie in rugaciune, Cuvant, cantare, bucurie, la noi in adunare. Noi o numim Noapte de veghe desi nu tine o noapte intreaga. Incepem la ora 8 PM si ne ducem pana dupa 12. Astfel de intalniri ne-au adus multa bucurie in Domnul. Vor fi prezenti frati din mai multe locuri, asa ca fiecare aduce ceva bun. Daca accepti invitatia mea, poti veni cu avionul, ori daca ai mai mult timp, cu masina. Daca vii cu masina poti lua cu tine mai multi prieteni si va asigur ca nu va va parea rau. Daca vii cu avionul, biletul il cumperi la Ontario, California.

      Invitatia este pentru tine si PENTRU ORICINE CITESTE POSTAREA ACEASTA!
      Pentru mai multe detalii contactati-ma la 951-315-3383.

    2. Sandu Roman

      DRAGO says: „Componenţa Trupului lui Cristos, privit din perspectiva Bisericii Creştine Universale, este alcătuit – într-adevăr – din fraţii: penticostali, baptişti, creştini după evanghelie, străjeri, catolici, reformaţi, ortodocsi etc.”

      ¿Să fie oare chiar în această ordine?

      Nu am nici o dovadă că ar fi aşa, sau că ar fi altfel.
      Totuşi, mie îmi place totdeauna să mă pregătesc pentru neaşteptat…

      Probabil că de cele mai multe ori facem această clasificare din reflex, în mod inconştient. Alteori din prezumţie.

      1. Liviu Matei

        „¿Să fie oare chiar în această ordine?” Nu !
        Ordinea corecta este : baptisti, catolici, crestini dupa evanghelie, ortodocsi, penticostali, reformati, strajeri.
        Adica cea alfabetica. De alte ordonari se ocupa Domnul, dar nu dupa denominatie, sigur, ci in mod personal.

      2. DRAGO

        @Sandu Roman& Liviu Matei’
        amin-trei avem dreptate….partial(in parte)

        Dreptatea si Adevarul este la Domnul, potrivit cu;

        -,,Fiindca atit de mult a iubit Dumnezeu lumea,ca a dat pe singurul Lui Fiu,pentruca ORICINE crede in El,sa nu piara,ci sa aiba viata vesnica.”(Ioan 3;16)

        -,,Si Ma rog nu numai pentru ei,ci si pentru CEI CE vor CREDE in Mine prin cuvintul lor.”(Ioan 17;20)

        Cred ca nu mai este nimeni suparat-asupra intiitatii-astfel ca putem merge mai departe..

        N-A FOST CU NICI-O INTENTIE ordinea enumerata..

  4. gamaliel

    Cât adevăr şi ce profunzime în aceste gânduri! Dacă am înţelege noi, fiecare, profunzimea şi frumuseţea Trupului lui Cristos…ce binecuvântări am experimenta. Faptul că nu-l înţelegem în complexitatea lui, a determinat şi încă mai provoacă dueluri şi bătălii fraticide cu iz de vendetă. Poate n-ar fi rău frate Petrică să reproduceţi aici pe blog acea imagine despre care aţi vorbit.

  5. Un pacatos

    Sa nu va suparati pe mine, dar, eu am citit in Faptele Apostolilor ca:
    ” Dar odata, pe cand ne duceam la rugaciune, ne-a intampinat o slujnica, care avea duh pitonicesc si care aducea mult castig stapanilor ei ghicind. ACEASTA, tinandu-se dupa Pavel si dupa noi, STRIGA, ZICAND: ACESTI OAMENI SUNT ROBI AI DUMNEZEULUI CELUI PREAINALT, CARE VA VESTESC VOUA CALEA MANTUIRII.” ( Fapte 16: 16-17).
    Ce credeti, Pavel a fost incantat de acea femeie care STRIGA, chiar daca ce spunea ea era corect? Nu.
    ” Si aceasta o facea timp de mai multe zile. IAR PAVEL MANIINDU-SE SI INTORCANDU-SE, A ZIS duhului: In numele lui Iisus Hristos iti poruncesc SA IESI din ea. Si in acel ceas a iesit.” ( Fapte 16: !8).
    De aici vedem ca si diavolul poate sa marturiseasca bine, dar tulburand si deranjand slujbele.
    Ma iertati de-am inteles gresit!

      1. Un pacatos

        Crestin ortodox si sunt din Romania. Pare rau la mine ca m-am certat cu tine din cauza lui Obama ( dar in Romania e bine vazut, probabil ca Basescu in America).

        1. Un pacatos

          Dar scriu pe blogul domnului Lascău pentru ca am credinta ca atunci cand guvernul mondial o sa vrea sa ne vare cipul cu codul de bare pe mana dreapta sau pe frunte ( conform cu Apocalipsa 13) o sa ne unim, vrem nu vrem, toti crestinii.

          1. Gabi Bogdan

            Excelent. Inteleg acum de ce esti de acord cu Obama.Noi avem o perspectiva mai diferita de aici decit voi de acolo. Dumnezeu sa te binecuvinteze si sa ne ajute El sa fim toti adunati in staulul evreilor de care amintea fratele Brinzei.

  6. Sandu Roman

    “Încercarea moarte n-are!”

    Iată un subiect de meditaţie … indeed!

    Se pare că unii credincioşi se tot învârt în cercuri, căutând ceva care, probabil că nu va putea fi găsit niciodată aici pe pământ.

    Reprezentanţii fiecărei grupări slăbesc puţin coarda retoricii, atunci când se află în pericol să se rupă definitiv şi irevocabil, doar pentru a o întinde din nou peste puţin timp, cu şi mai multă înverşunare.

    În perioadele de relaxare se găsesc tot felul de argumente în favoarea lucrurilor prin care ne asemănăm, care ne unesc şi care pot contribui la colaborare şi atingerea dezideratelor comune cum ar fi: Evanghelizarea unei lumi pierdute în păcat şi salvarea prin jertfa Domnului Isus a cât mai multor suflete pentru Cer.

    Aceste perioade alternează cu altele în care adepţii fiecărei grupări revin “cu picioarele pe pământ”, şi îşi aduc aminte de “preaiubitul” nume al denominaţiei din care fac parte, şi de toate jucăriile care o fac pe a lor deosebită faţă de celelalte denominaţii.

    Sîc, sîc, sîc, că tu n-ai mărgele roşii c-ale mele!

    Eu prefer cântecul cocoşului care dă deşteptarea în locul ţipetelor ridicole şi incoerente ale curcanului umflat în pene…

  7. Han Christian

    Fr Lascau
    E una din postarile fara umor, nici macar negru. Ca sa-i intelegem pe fratii baptisti nu trebuie sa ne largim orizontul ci eventual sa-l ingustam.Asta fara mandrie spirituala. Faptul ca Fr. Branzei pune profetia si vorbirea in alte limbi intre ghilimele este un atac subtil din exterior la „lada noastra de zestre” de care D-voastra va-ti plans ca ne-a fost jefuita. Nu stiu cum apreciati interdictiile lui Chuck Smith? Intr-un lucru puteti fi 100% si penticostal si baptist: UMORUL

      1. Dragă Dani
        Nici n-am observat ghilimelele… Dragostea este oarbă… (cu toate că am constatat că are şi alte neputinţe…).
        Pe viitor fraţii baptişti trebuie să fie mai atenţi la semne… (şi la minuni)!
        Petrică

  8. NouaOrdineCrestina

    Eu personal ,dezamagit de dragostea crestina manifestata de baptistii intre care m-am nascut ,dupa sosirea mea in State in1977, m-am casatorit in mediu penticostal. . . Cautand mereu exemple confesionale de urmat si si o zona de comfort denominational si neglijand mereu Tinta Desavarsirii , am esuat de fiecare data ,suferind infrangeri dupa infrangeri si…. dezamagiri dupa dezamagiri !. Cand am constatat ca busola si harta dupa care eu ma ghidez sunt absolite ,le-am abandonat ! . In cele mai multe cazuri pacea si fericirea nu se afla acolo unde le cauti cu inversunre ori unde reclamele luminoase si indicatoarele te ghideaza insistent sa le urmezi!. O inima setoasa dupa dragoste ,privind meditativ CRUCEA , va reusi sa-si stearga lacrimile dezamagirilor zambind , iar in final ,va reusi sa-i deschida larg usa ! ;va putea sa primeasca si sa gazdueasca in ea ,cu bucurie si nebanuita rabdare ,pe orisice calator contrariat, ratacit ,confuz, flamand si obosit de drum ! .

  9. Maria Istoc

    Multumiri fratelui Daniel. Sunt ginduri, intrebari care ma framinta pe mine in contextul francez dar desigur si experiente pe care le-am avut. Cum ai putea sa pui aici betoane cind e nevoie de atita viata. Baptisti si Penticostali au pus ziduri intre ei aici de ani de zile. Anul trecut s-a hotarit ca toti evanghelicii sa se adune intr-o grupare ca sa aiba un cuvint de spus comun in evenimentele care se petrec, atunci cind este necesar, ca de exemplu deschiderea magazinelor duminica. Si atit catolicii cit si protestantii, au raspuns NU. Deci sunt multe aspecte pozitive a unitatii crestinilor. Ai mare dreptate cind spui ca fiecare vrea sa il puna pe celalat in tiparul lui. Am impresia insa ca aceasta il minimalizeaza pe Dumnezeu. Fiecare grupare isi creaza un Dumnezeu dupa chipul si asemanarea ei si nu numai gruparea sau cultul, indivizii, adeasea cei care se cred stiutori si responsabilitatea este ca ii influenteaza si pe cei ce ii urmeaza, asculta, isi creaza Dumnezeu dupa chipul si asemanarea lor. S-au exprimat aici in ultima vreme indirect, adesea, atitea temeri si asta mi se pare ca dovedeste ca fiecare se simte la adapost in patratica lui si nu in Dumnezeu. Intr-o vreme cind lumea Occidentala e amenintata de alte religii poate ar trebui sa fim mai deschisi fata de cei care sunt de aceeasi credinta cu noi si sa raminem in incredintarea ca „cea mai mare dintre ele este dragostea” dupa cum spune apostolul Pavel. Nu dragotea fara Adevar, fara dreptate pentru ca DRAGOSTEA ESTE SI ADEVARUL SI DREPTATEA. Daca nu neprihanirea noastra nu o depaseste pe aceea a fariseilor. Si dupa cum s-a vazut asta a fluturat bine pe internet de citeva saptamini.

    Dumnezeu sa ne dea lumia Lui.

    Anul Nou Fericit

    1. Draga Maria, Comment ça va?
      M-am ferit sa scriu pana acum că cea mai buna dovada ca doctrinele nu pot sta in calea dragostei sunt casatoriile mixte pe care le avem in bisericile pentecostale si baptiste. Cum de nu ajung oare astfel de familii la divorț? Dragostea, săraca …
      În fiecare vară, de mai bine de zece ani, tineri americani romani din biserici pentecostale și baptiste merg în misiune sub numele „Charity Cup“, prin mai multe părți ale lumii. De câteva ori m-au luat și pe mine cu ei. Mi-am amintit, văzându-i ce bine se împacă și ce frumos trăiesc împreună, că și puii de pisică se joacă împreună cu puii de rață și cu cățeii cu dinți de lapte. Numai după ce li se ăntăresc dinții și se „maturizează“ apar problemele …
      Doamne, ține-mă toată viața copil copilăros la răutate, iar la minte fă-mă cât mai repede un om mare, … ca Tine!

  10. Da de acord din toata inima! Sa nu uitam ca fratii chiar daca se cearta, fratii se si impaca si se iarta unii pe altii. Ma intreb care vor fi primii dintre noi gata se ne umilim indeferent de ranile si jignirile aduse atit in mod personal cit si confesional, sa fim gata sa iertam cu adevara ca si Christos si sa uitam, sa nu mai vorbim de ele niciodata.

    Realitatea zilelor noastre este ca din pacate multi dintre noi iertam de sila, de ochii lumii dar nu uitam, chiar niciodata , si asta nu-i un mod demn si crestinesc de a trai ca si copii ai lui Christos.

  11. Radu Oprea

    „Respect dreptul celor care cu spirit de observatie si patrundere duhovniceasca, au
    ajuns la alte concluzii posibile !”……….intradevar o atitudine demna de apreciat pentru
    cei chemati a fi mai marii nostrii ! „unitate in diversitate”. Doamne ajuta.
    -multumim fr.Daniel,multumim fr.Petrica.

  12. Tiberiu

    După câte am înțeles din cele scrise pe bloguri ,exact aceasta este ce aplică STĂJERII – În marea lor grupare există Botezați cu Duhul Sfânt, există frați care posedă Daruri din partea Duhului Sfânt și există și frați care nu posedă nici un Dar din partea Domnului, dar toți se pot aduna împreună și trăi în dragoste. De ce nu se poate aplica aceasta între toți credincioșii ? Despre fratele I. Țon știam că are vedenii din partea Domnului,cu aproximativ 34 de ani în urmă . Acum , dacă și-a deschis inima complect pentru Lucrarea Duhului Sfânt, de ce este atât de atacat ? Chir faptul că este prigonit așa de tare de unii, este DOVADĂ CLARĂ CĂ FR. I. ȚON, A LUAT-O PE DRUMUL CEL BUN. Uitați-vă la apostolul Pavel. Aprope prin toate cetățile prin care a trecut,iudeii unelteau împotriva lui . Dacă există greșeli la STRĂJERI , să nu ne uităm la ele ca să-i condamnăm, să vedem câte lucruri BUNE se fac între ei. Să vedem eliberările ,să vedem vindecările,să vedem dragostea dintre ei și multe altele.
    Să ne rugăm pentru Străjeri,să ne rugăm pentru fr. I. Țon,să ne rugăm pentru toate Bisericile Domnului. De fapt poate e singurul lucru pe care îl facem , SĂ NU ȘTI STÂNGA TA CE FACE DREAPTA . Domnul să ne ajute.

    1. Sandu Roman

      Tiberiu says: „Chiar faptul că este prigonit așa de tare de unii, este DOVADĂ CLARĂ CĂ FR. I. ȚON, A LUAT-O PE DRUMUL CEL BUN. ”

      Nu este bine să ne pronunţăm în mod aşa de vehement cu privire la cine şi când anume cineva a luat-o pe drumul cel bun.

      Joseph Smith, liderul fondator al “Latter Day Saint movement” a fost persecutat mai mult decât majoritatea creştinilor, fără să ne convingă câtuşi de puţin că ar fi fost pe drumul cel bun.

      Fratele Iosif Ţon (binecuvântarea lui Dumnezeu să fie peste el), nu a fost persecutat de fraţii baptişti atâta timp cât, pentru motive cunoscute mai bine numai de dumnealui, a ţinut secrete convingerile şi experienţele pe care pretinde acum că le-a avut deja cu zeci de ani în urmă, chiar şi faţă de membrii propriei familii, şi faţă de cei mai apropiaţi colaboratori ai săi.

      Mă întreb ¿de ce fel de sentimente ar fi copleşiţi fraţii străjeri sau penticostali? dacă fratele Iosif Ţon şi-ar clarifica încă o dată poziţia, şi s-ar disocia (delimita) de ei, fie pentru a se reîntoarce la fraţii baptişti, fie pentru a forma o mişcare separată, cu învăţături şi restricţii inacceptabile pentru cei dintâi.

      Eu l-aş respecta la fel de mult, fără să-mi fac din ei un idol personal, şi cred că Dumnezeu s-ar putea folosi de el la fel de bine ca şi în trecut, ca şi în prezent, sau mai mult ca oricând.

  13. viorel chis

    Iata ca ne gasim spre incheierea actiunii cu scrisoare de incheiere intr-un mod pozitiv si cu bune sugestii si indicatii!Insa partea trista este ca astfel de mesaj ;de domnul Isus si de ucenici a fost expus cu aproape 2000 de ani in urma si toate gruparile religioase inca nu au ajuns sa perceapa mesajul .Apostolul Pavel prin cuvintele din Coloseni 3 cu 9 la 17 ce scrie?Si cum se face ca pina acum mesajul nu a ajuns sa fie inteles si aplicat?Chiar daca aceasta scrisoare se termina cu intrebarile scrise;Credem ca Liderii grupurilor si Bisericilor de azi o sa le dea raspuns si aplicare?Sa nu credem ca membrii sint de vina si ca ei creiaza problemele !Trist si dureros ca multi Lideri le creaza si ei ar trebui sa inteleaga ca daca au primit ungerea si PRETIND CA SINT BOTEZATI CU DUHUL SFINT ,EI AR TREBUI CA ASTFEL DE LUCRURI NICI SA NU MAI EXZISTE SI NICI SA MAI FIE DEZBATUTE!!!Iar programele care le pregatesc pentru membrii sa fie in asa masura pregatite inchit cu dragoste si inima deschisa sa fie primit orice slujitor sincer,plin de sfintire si neprihanire indiferent de denumire si confesiune!!!Duhul Sfint trebuie sa intelegem ca uneste si nu dezbina ,iar intelepciunea divina (NU DEZBINA)si este diferita de intelepciunea fireasca despre care apostolul Iacov in capitolul 3 cu 12 la 18 ce ne explica?Nu vreau sa fiu lung in comentariu si din nou sa ajung sub critici!Dar in incheiere sper ca Liderii spirituali gasesc raspuns intrebarilor din scrisoare si sa incerce nu numai odata ,ci oridechite ori este nevoie ca intre confesiuni sa nu se creieze dezbinari si membrii indiferent de denumire sa poata sa se considere frati de credinta si salutul de HAR SI PACE SA AIBA IMPLINIRE DUPA CUM EL DE FAPT IN PUTERE EXPRIMA!!!Asadar ;”Harul, îndurarea şi pacea să fie cu voi din partea lui Dumnezeu Tatăl, şi din partea Domnului Isus Hristos, Fiul Tatălui, în adevăr şi în dragoste!”

  14. Liviu Vultur

    Interesant articol din partea celui ce a ostenit la ” scoaterea in lume” a lui Mateas.

    Sa inteleg ca fr Ton este imbratisat si repus in vechea pozitie? Macar in opinia autorului.

    Declaratiile ar trebui sa ne constranga la fapte.

    1. Fratele Branzai merge intr-un spirit opus scrisorii pastorului Mateas. Deja e un pas important; totusi, in ciuda binemeritatului prestigiu pe care il are intre baptistii din Romania, nu cred ca va putea influenta niste fapte concrete aici la noi.
      Asa cum Iosif Ton a spus de mai multe ori, asocierea sa cu Strajerii este doar pretextul asteptat de dusmanii sai pentru a-l pune jos. Daca acest lucru e adevarat … nu vom pupa noi impacare dintre Ton si Conducerea baptista!

          1. Liviu Vultur

            Aveti dreptate. Jocul de cuvinte incercat: spirit- spiridus, a fost nereusit.

            Voiam sa dezaprob faptul ca fr Branzei l-a laudat si promovat pe blogul domniei sale pe Mateas (de care nu as mai vorbi).

            E-mail primit de la fr Branzei, cu privire la afrontul acestui Mateas, avea la subject: „Biblic, clar si curajos!”.

            Miscarile bruste ( de la Mateas la „Să mai încercăm odată”) nu-mi inspira incredere.

            1. Scrisoarea fratelui Mateas a fost biblica ( a scos multe versete din Scriptura la bataie), a fost clara (toata lumea nebaptista este eretica – ce vrei mai clar de atat?!?) si, mda, a fost si curajoasa, daca tinem seama de contextul publicarii ei. Deci fr. Branzei a avut dreptate! Atat doar ca n-a spus ca este gresita! Nimeni nu este perfect …
              Stii cum e … dupa ce ai mers cu fratele tau o cale destul de lunga, ii dai in cap, il lasi lat jos, si, dupa ce iti dai seama ca nu vrei sa mergi mai departe singur … ii zici ca mai vrei odata … Si eu sunt de acord ca „scartaie” dar … hai sa nu mai fim chiar atat de prezumtiosi. Poate omul s-a schimbat intre timp, ca tot e la moda … 🙂

            2. Draga frate Vultur, caracterizarile de care amintesti nu-mi apartin, ci sunt ale lui Nelu Brisc, care a trimis initial scrisoarea.
              Eu m-am delimitat de Mateas si mi-am cerut scuze in numele baptistilor pentru ca am lasat-o sa circule si pe lista mea. Imi cer inca o data iertare si sper sa o primesc.

            3. Liviu Vultur

              Draga Dyo, ca sa fi “biblic”, nu-i suficient sa faci o insiruire de versete (cu trimiteri cu tot). Recunosc ca asta este o meteahna baptista. Ca sa afirmi “litera biblica”, intr-adevar, nu-ti trebuie mult.

              Ca sa fi biblic nu-s suficiente nici macar afirmatiile corecte doctrinar.
              O afirmatie nu poate fi biblica decat daca este biblica in spiritul ei.

              Aud tot felul de schelalaiti afirmand “biblicitatea” lor –sa fim seriosi.

              (“Biblic” inseamna, desigur, in conformitate cu gandul lui Dumnezeu.)

            4. Am totusi o obiectie: cunosc destul de bine crestinismul in care traim ca sa imi dau seama boala „biblicizarii” prin insiruiri de versete nu are culoare denominationala. A fost o rautate din partea ta sa o arunci in carca baptistilor; am intalnit destui penticostali care fac acelasi lucru.
              De altfel, exact asta face si Iosif Ton, dupa cum am aratat si eu in cateva ocazii: ne ameteste cu versete smulse din diferite parti ale Scripturii pentru a justifica „biblic” o experienta personala. Cu ce este el mai presus, dpdv strict metodologic, decat fratele Mateas?

            5. Liviu Vultur

              Frate Branzei, ma bucur tare ca ati lamurit asta, ca nu s-a risipit creditul pe care vi-l acordasem.

              Imi pare rau pentru indoieli.

  15. vesteabună

    Dragă Petru ai scris:

    ”Citindu-i articolul nu pot să nu subliniez şocul pe care mi l-a produs descoperirea că nu toţi fraţii noştri aplică metafora paulină a trupului la creştinismul universal.”

    Pe mine m-a șocat șocul dumitale.

    Ai putea să afirmi că toți cei care se declară creștini fac parte din Trupul lui Cristos?
    Eu nicidecum nu voi aplica ”metafora paulină” la creștinismul universal.
    Desigur nici la una din aripioarele lui sectare.
    Am considerat (învățat de Cuvânt) că doar cei cu adevărat născuți din nou fac parte din Trupul lui Cristos.
    Aceștia pot fi între sau mai ales înafara granițelor(taberelor) creștinismului instituționalizat.
    Cu siguranță foarte mulți din cei botezați într-un cult sunt doar membrii ai cultului, nu și membre ale lui Cristos.
    Asupra lor nu se poate aplica ”metafora paulină”.
    Desigur semnalizând această boală nu consider ”pacientul” diagnosticat complet, sunt multe alte maladii …. pentru care Cuvântul are leac.
    Dar am zis să semnalez cel puțin cancerul.

    1. DRAGO

      I agree it! potrivit
      „.Caci multi sint chemati ,dar putini alesi.”(Mat.22;14)

      but…aceasta exprimare a Domnului Isus NU se refera NUMAI la o Adunare locala sau Biserica confesionala ci la Biserica Universala, avind in vedere pe toti aceia ce vor crede in El;

      -,,Fiindca atit de mult a iubit Dumnezeu lumea,ca a dat pe singurul Lui Fiu,pentruca oricine crede in El,sa nu piara ,ci sa aiba viata vesnica.”(Ioan 3;16)

      ,, Si Ma rog nu numai pentru ei,ci si pentru cei ce vor crede in Mine prin cuvintul lor.”(Ioan 17;20)

    2. viorel chis

      Vesteabuna scrie in comentariul sau:”Am considerat (învățat de Cuvânt) că doar cei cu adevărat născuți din nou fac parte din Trupul lui Cristos.Aceștia pot fi între sau mai ales înafara granițelor(taberelor) creștinismului instituționalizat.
      Cu siguranță foarte mulți din cei botezați într-un cult sunt doar membrii ai cultului, nu și membre ale lui Cristos.”Afirmatia scrisa a-ti putea sa o explicati mai pe intelesul tuturora?Vestea Buna, imi cam dau seama la ce se refera ,dar explicatia fata putere scripturala nu prea o inteleg!!!!Iar cei „născuți din nou „sint cei descrisi de apostolul Pavel fie in Efeseni 4 cu 22la 32 ori cei despre care tot apostolul Pavel scrie in Coloseni 3 cu 10 la 17.Credem noi acest lucru?

  16. iosif buda

    Domnul sa te binecuvinteze fr. Daniel Branzei, se vede de departe ca ai petrecut ceva timp pe langa ,,nenea Wurmbrand,, pana si in articolul scris si postat de preaiubitul fr.Petrica, transpare gandul si de ce nu si dorinta fr. Richard, ma gandesc acum, daca mai traia, ce ne-ar fi putut spune la toata ceorovaiala asta ?? Cum ne-ar fi caracterizat ? Ce ar fi putut spune despre noi toti ?
    Domnul sa va binecuvinteze ,zic inca odata, cat si pe fr. Petrica si pe toti cei dragi ai d-voastra !

    PS. Oare va deschide cineva ochii, urechile, de ce nu si mintea chiar, ma refer la cei din ,,Frunte,, jos mahrama si Domnul sa dea izbanda si propasire pentru toti !?

  17. Tiberiu

    Dacă un păr din cap nu cade fără voia Domnului , cum putem crede că prezența Domnului în viața fratelui Țon , sau intre STRĂJERI, este o simplă întâmplare sau o dibăcie pusă la cale de cineva. Joseph Smit , avenit cu UN ALT TESTAMENT al Domnului Isus. Lucrarea care se petrece în viața fr. Țon și a Străjerilor,este tocmai ce descriu Evangheliile și Epistolele Noului Testament . Urmăriți mărturiile care le aduc cei care au avut o întâlnire cu Domnul, in întrunirile Străjerilor. Eu cred din toată inima mea că această lucrare este declanșată de Domnul prin Duhul Sfânt. Sunt convins că diavolul va încerca să distrugă această Mișcare , sau să arunce murdării peste ea , dar Dumnezeu o poate apăra. Nu trebuie să punem totul în tiparul nostru denominațional, ci în tiparul Bibliei. Din tot ce știu , învățătura lor este axată pe a trăi o viață de sfințenie, lucru pe care Domnul îl pretinde de la noi de la toți. Prin încheieturile de la TRUP,toate mădularele trupului sânt unite împreună , și la aceasta ar trebui să mediteze mai mult , conducătorii Bisericilor din vremea noastră.
    Cred că implicarea fr. Țon,între Străjeri, va ajuta la îndreptarea unor lucruri, care par strâmbe. DOMNUL SĂ-I ȚINĂ ÎN MÂNA LUI ,PE TOȚI, ȘI DE ASEMENEA ȘI PE NOI.

  18. Gabi Bogdan

    O observatie. Nu cred ca trebuie sa-i mai plangem de mila fratelui Ton.Aparent el este un martir.Dar nu este. Cred ca una dintre cele mai bune „miscari” din „cariera” domniei sale a fost schimbarea aceasta de staul.Nu cred ca o sa faca multi pureci printre Strajeri.E prea mare ptr.ei. A fost prea mare ptr. babtisti. Acum este plecat in turneu (si primit ca un erou ) in bisericile penticostale. He is booked.Cartile cu semnatura lui se vind ca piinea calda( de fapt sint „sold out”). Arata mai tinar ca acum 20 de ani. Toti vorbim de el.A reusit de unul singur sa debusoleze intreaga UB( fr. Ionescu a avut dreptate, Ton este o institutie).
    Asa ca intr-un mod involutar, Uniunea Baptista transformat Institutia Baptista Ton in Institutia Interconfesionala Internationala Iosif Ton ( cu teologie proprie, i might add)
    Daca numai l-ar fi lasat in pace, ce bine era ptr. ei. Capu face , capu trage(am vrut sa folosesc citeva nume in loc de „cap” , da nu am vrut sa il jignesc pe cumnatu lu Cruceru , care e, bag seama, de vita nobila(Lancaster).
    P.S. Frate Lascau,sper sa nu va vina idei, sa ne parasiti….:)

  19. Liviu Vultur

    Draga Gabi Bogdan, nu la „problema Ton” faceam referire ci la usurinta cu care, doar declatativ, ne imbratisam interconfesional (pentru poza). Si sunt atatea care la inghit.

  20. Pingback: 4 postări în Top 10 WP (08.01.2011) « România Evanghelică

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s