Iertarea

„Dacă iertați oamenilor greșelile lor, și Tatăl vostru ceresc vă va ierta greșelile voastre” (Matei 6:14).

Nevoia noastră de iertare, care duce la pace cu Dumnezeu și propria noastră conștiință este condiționată de iertarea semenilor noștri. Condiția iertării divine vorbește din nou de conceptul biblic de comunitate. Un spirit neiertător, în conflict cu cei din jur nu poate beneficia niciodată de pacea cu Dumnezeu, nu se va bucura de iertarea Sa.

Domnul Isus ne sfătuiește să ne lăsăm darul jertfei noastre înaintea altarului lui Dumnezeu, și să ne întoarcem pentru a ne rezolva conflictul cu fratele nostru. El expune aici acel triunghi al iertării care îl include în circuit pe fratele meu, pe semenul meu. Rugăciunea mea nu poate fi auzită de Dumnezeu decât prin bunele mele relații cu ceilalți. Atunci când asupresc și nedreptățesc pe semenul meu, nu pot obține favorurile divine. Oricât de mult mă iubește Dumnezeu ca Tată și Creator al meu, El își îngrădește exprimarea iubirii față de mine la condiția bunelor mele relații cu celelalte ființe iubite de El.

Spiritul iertător, generos față de alții, tolerant față de greșelile lor se va bucura de același tratament din partea lui Dumnezeu. Pilda Domnului cu robul acela lipsit de milă, care schingiuiește pe semnul său pentru o sumă derizorie tocmai după ce lui i s-a iertat o datorie monumentală exprimă în primul rând proporțiile dintre vinovăția personală față de Dumnezeu și ofensele pe care alții ni le pot aduce. În al doilea rând ea exprimă supărarea lui Dumnezeu pentru incapacitatea noastră de iertare atunci când noi înșine ne-o dorim de la El.

Afirmația versetului de mai sus nu sugerează în nici un fel un cântar corect. Cu alte cuvinte, Dumnezeu îmi va ierta tot atâtea greșeli, și la fel de grave, câte voi ierta și eu oamenilor cu care vin în contact. Harul meu și al Domnului nu pot fi puse pe același cântar. Bunăvoința mea și cea a Lui nu pot fi identice. Nevoile mele și capacitatea Sa de iertare nu pot fi egale cu nevoile fratelui mei și capacitatea mea de iertare. Dumnezeu însă vrea să vadă bunăvoința mea la scara mea umană, ca El apoi să acționeze cu bunătatea harului Său dumnezeiesc.

Evanghelistul Matei folosește în rugăciunea “Tatăl nostru”, pentru iertare, cuvântul „aphiemi”, care este același cuvânt folosit în Luca 4:39 unde Isus o vindecă pe soacra lui Petru de febra frigurilor. Cuvântul înseamnă a alunga, a îndepărta, a trimite departe. A ierta înseamnă a alunga vinovăția cuiva, a o îndepărta așa cum Domnul a alungat febra femeii bolnave. În Psalmul 103:12 ne este descrisă iertarea divină care alungă nelegiuirea de la noi cât de departe este răsăritul de apus.

Mă supără uneori faptul că oameni pe care-i tratez cu îngăduință, permițându-le să greșească fără să le atrag atenția, pe care-i tolerez așteptând să se maturizeze, să învețe din propriile lor greșeli, mă taxează necruțători atunci când greșesc la rândul meu. Știu bine că trebuie să le iert și aceste greșeli. Cum stăm însă cu nevoia lor personală de corectare, de confruntare?

Cred că iertarea nu este un fel de trecere cu vederea, a te face că nu s-a întâmplat nimic. Mă gândesc la Iosif, față de care frații lui au greșit profund. Manevrele lui Iosif, care par crude la început, au menirea să revitalizeze în conștiințele fraților săi, șoapta în urlet de durere. Când păcatul este recunoscut, acceptat și declarat, Iosif oferă generozitatea iertării sale bazate pe suveranitatea absolută a lui Dumnezeu.

Poate că ne lipsește exercițiul unei astfel de iertări care să ajute pe semenul nostru nu numai să se bucure de iertarea noastră dar să nu mai repete ofensa.

Tatăl nostru din ceruri nu se face doar că nu s-a întâmplat nimic. Ne confruntă cu păcatul și ne oferă condițiile să nu-l mai repetăm.

„Iertarea este parfumul pe care ni-l oferă florile atunci când le strivim sub picioare” spune o vorbă înțeleaptă. Probabil că atunci, când suntem nedreptățiți, striviți sub călcâiul nepăsării sau al răutății semenului nostru dovedim din ce material suntem făcuți. Suntem flori frumos mirositoare sau buruieni cu iz înecăcios de ranchiună și răzbunare. Mireasmă de la viață spre viață sau miazmă din moarte spre moarte?

44 de gânduri despre “Iertarea

  1. marcel stepan

    In sfirsit o tema de mare actulitate.In opinia mea iertarea este un proces care trece prin minie,dispret,indiferenta si uitare

  2. intrebare.Trebuie sa iertam si politicienii?Ca de 20 ani i-am tot iertat si ne-au nenorocit tara.
    Trebuie sa iertam si socialistii,comunistii,lenesii,si pomanagiii,si obraznicii care ne papa banii nostrii?Ca de 20 ni i-am tot iertat si economia noastra a avut de suferit.Nu putem sa excludem categoria asta?:D

        1. Adrian.S. Dan Damian does :). And he is from Sibiu county.
          Pe politicieni poti sa-i ierti fara sa-i mai votezi.
          To forgive is not to forget.
          Unless you believe that the Romanian saying ” Le-a aruncat pacatele in marea uitarii” is biblical

            1. Sunt și eu încurcat tare de tot. Toată aritmetica mea m-a lăsat baltă. La patruzeci de ani avea 80 în blogosferă. Poate că atunci când promite ceva timpul trece și mai repede. Sau când se supără…

        1. Domnule Eugen Paul
          Comentariile Dvs. nu au nimic de a face cu postările mele. Tonul malițios și lipsa de maniere vă va împiedica nu doar aici să vă promovați ideile (dacă le aveți?) ci și în viața de toate zilele. Încercați să fiți civilizat și politicos. Dezgroparea morților nu vă califică pentru a trăi printre cei vii. Aștept scuzele Dvs. pe adresa mea de E-mail. Oricum, aici pe acest blog, nu voi mai accepta comentariile Dvs.

  3. Tiberiu

    Probabil versetul 15 din Matei 7,fratele Petrică l-a păstrat pentru o altă postare. Dacă nu iertăm,nici Dumnezeu nu ne iartă pe noi (V 15 ). Este o situație destul de neplăcută să-l vezi pe fratele tău dându-și aere de …. fariseu, disprețuindu-te în față și spunînd minciuni prietenilor săi cu scopul de a-ți curma posibilitatea ta de lucru . Această metodă s-a aplicat sub vechiul regim în Romania și a dat naștere la Dezidenți,apoi cei eticetați așa, condamnați de nesupunere față de autoritate( și autoritatea era mâna dreaptă a securității). Aceste lucruri se petrec în această țară prin unele din Bisericile românești. Trebuie să iertăm ? Eu cred că DA, și nu numai atât, dar să ne și rugăm pentru iertarea lor. Judecata finală îi aparține numai Domnului. Cât despre cei de afară îi judecă tot Domnul.

  4. ACIDUZZU

    Frate Pastor,
    Iertarea este un dar, un cadou pe care-l oferi cuiva din dragoste dar, impacarea-i conditionata de ceva asemantor cu cele spuse de profetul Osea in capitolul 3:3: „Ramai multa vreme numai a mea si nu te deda la curvie…” Adica schimba-ti radical atitudinea, mentalitatea, viata si pazeste-ti Legamantul…!

    Eu asa inteleg di paragraful din text:
    „Cred că iertarea nu este un fel de trecere cu vederea, a te face că nu s-a întâmplat nimic. Mă gândesc la Iosif, față de care frații lui au greșit profund. Manevrele lui Iosif, care par crude la început, au menirea să revitalizeze în conștiințele fraților săi, șoapta în urlet de durere. Când păcatul este recunoscut, acceptat și declarat, Iosif oferă generozitatea iertării sale bazate pe suveranitatea absolută a lui Dumnezeu.
    Poate că ne lipsește exercițiul unei astfel de iertări care să ajute pe semenul nostru nu numai să se bucure de iertarea noastră dar să nu mai repete ofensa.”

    Calcarea cuvantului, calcarea legamantului este o mare ofensa adusa lui Dumnezeu !
    Este PACAT ! de fapt, se calca-n picioare iertarea ca dar oferit (Ioan 3:16)
    Darul este Persoana Domnului Isus Hristos, oferit de Tatal cu iubire noua, celor care (inca) suntem „Gomerele” mileniului trei !
    Impacarea incepe cu credinta in El si acceptarea lui ca Mantuitor si Domn al vietilor noastre !

    1. Un om iertat nu înseamnă că și-a dobândit din nou relația inițială cu cel care l-a iertat. În cazul unei infidelități, de exemplu, încrederea dintre cei doi a fost epuizată ca un cont bancar jefuit până la ultima lețcaie. E nevoie de timp ca să recâștigi suma întreagă a încrederii pierdute. Iertarea înseamnă a doua șansă dată celui care a devastat contul încrederii să-l recupereze.
      Dacă iertăm fără să cerem schimbări, devenim sponsori ai răului.

      1. ACIDUZZU

        „Dacă iertăm fără să cerem schimbări, devenim sponsori ai răului.”
        Bineinteles, doar „sponsori ai raului…”, facilitand recidivarea ofensei !

      2. Mă gândeam că mai degrabă aş vedea iertarea ca o absenţă/renunţare a învinovăţirii celui care ţi-a golit contul de încredere, nu neapărat o a doua şansă să pună mâna pe cont. Aceasta ar fi facultativă. Ce ziceţi?

  5. Pingback: Hawt Post – 1 august 2011 « România Evanghelică

  6. Iertarea înseamnă să nu-ţi mai zgândări vechile răni, astfel încât acestea s-ar putea să sângereze.
    Incapacitatea de a ierta este reţeta suferinţei.
    Nu e niciodată prea devreme pentru a ierta. Dar nici prea târziu să ierţi…
    În sensul cel mai profund, spune Gerald Jampolsky, iertarea înseamnă să te ierţi pe tine însuţi.

  7. Pingback: Declarația anului 2011 – Nominalizări (26) « România Evanghelică

  8. Un soldat turc a intrebat odata un prizonier crestin, dupa ce-l batuse crunt: „Spune-mi acum ce mai poate face Dumnezeul tau pentru tine?” Raspunsul a venit duios si … neasteptat: „Acum imi poate da puterea sa te iert”.

    „O iertare fara uitare nu face prea multe parale

  9. Manole, Manole

    Sa n-apuna soarele
    Peste intristare
    Vreau sa spal picioarele
    Cerindu-mi iertare
    Tuturor copiilor
    Tatalui preasfintul
    Adunarii miilor
    Ce-au primit Cuvantul
    Promovind iertarile,
    Binecuvintarea,
    Harul si-ndurarile
    Ce-aduc vindecarea-n
    Bunatatea lui Isus
    Care ne invata
    Cum sa-nflacaram supus
    Flacara de viata…

  10. Timotei Husu Phx. Az.

    Dimpotriva…iertati-va unul pe altul,cum v-a iertat si Dumnezeu pe voi in Hristos. Efeseni 4:32
    Ingaduiti-va unii pe altii si daca unul are pricina sa se plinga de altul,iertati-va unul pe altul.
    Cum v-a iertat Hristos, asa iertatati-va si voi. Coloseni 3:13
    Omul care nu iarta inceteaza de a mai fi liber…!
    Noi fiecare sintem datori unii altora, ne datoram dragostea,ingaduinta, iar cind refuzam sa iertam incetam sa mai fim liberi.Devenim robii celui ce le datoram… chiar si Iubirea…!
    Iertarea nu este ieftina si nici usor de acordat dar este posibila,,,,! si tot atit de necesara…! Uitarea are de a face cu mintea omului dar Iertarea are de a face cu inima omului. Cel ce iarta este mult mai cistigat decit cel iertat pentru ca este mai bine sa dai decit sa primesti,,,chiar si Iertarea.
    Numai cel ce iarta cum iarta Dumnezeu va ajunge cu Dumnezeu,,,,!!!

    1. viorel chis

      Iata un subiect plin de putere si de educare daca ajunge inteles!Dar daca acest subiect apare scris in Biblie de mult timp si nu are implinire ;ce se intimpla?Vedem ca esenta subiectului este dovedita cu versete Biblice si dealungul anilor chiar devine subiect de predicare pentru foarte multi ,iar realitatea pentru multe persoane ;care este?Stiu sa ierte si sa repare greshala?Binenteles ca acest lucru se dovedeste mai putin ,chiar daca inting mina in farfurie si iau paharul pentru impartasie!!!Dar sa nu uitam de faptul ca; a ignora aceasta porunca, pacatul ii inconjoara!Si mai repede sau mai tirziu se descopera calitatea si personalitatea de crestin!!!!Cei ce pretind doar in fata lumii ca iarta si faptele ii dau de gol devin persoane ca cei despre care DOMNUL ISUS HRISTOS vorbeste multimilor si ucenicilor!Azi daca mesajul s-ar aplica in viata si ar fi cunoscut ;sa nu uitam ca ar fi pace,fericire ,unitate deplina intre toti crestini!!!Multi cred ca aceasta calitate este ceea mai ushoara si dupa cum se predica se si intimpla;dar realitatea este invers si de accea CUVINTUL SFINTELOR SCRIPTURI nu ajunge la implinire si persoanele umane in loc sa ajunga la pace ajung la dezbinare,,cearta,ura si dujmanie!!!Dumnezeu -Tatal dealungul anilor mereu expune mesajul divin si prin CUVINTUL SAU iarta omenire de pacat fiinca a ajuns la implinirea promisiunii facute chind omul a cazut in pacat;dar ce vedem ca se intimpla in jurul noastru ?Mesajul ajunge sa fie inteles?Multi chiar daca pretind ca-l cunosc si i-l predica uita puterea de aplicare si cel sincer ajunge in durere,in suferinta si de multe ori in un mare impas!!!Cu-i ii pasa de suferintele tale?Semenului si celui care i-ai facut bine nicidecum atita timp chit nu poate sa ierte si nu doreste sa-si repare greshala pentru ca intradevar sa nu mai fie suferinta si probleme!!!Teoretic subiectul pentru omenire este cel mai valabil fiinca totul porneste de la iertare ,dar razvratirea este mai mare si rezultatele sint pe masura!!!Sa nu credem ca Tatal Ceresc nu a fost intristat chind a vazut ca Fiul Sau sufera pentru exemplul dat si expunerea mesajului divin !!!Asa este si cu cei care ajung inshelati de semenii lor care traiesc doar in pretentii si scopuri egoiste!!!!Dar Credinta ,rabdarea si indelunga rabdare pentru cel care este cu adevarat crestin este mare si asteapta cu interes sa vada cum cei in pretentii doresc cu adevarat sa ierte!!!Cei ce nu doresc sa ierte ,nu fac nimic altceva prin conduita lor ,dechit sa ishi expuna faptele si greshelile facute in ascuns si altii sa ajunga sa le cunoasca adevarata personalitate!!!Pata pe haina alba pentru a o indeparta este nevoie de a o spala!!!Dumnezeu -Tatal ne-a iertat de pacate prin jertfa unicului Sau fiu ,dar prin cuvintele din efeseni 4 cu 22 la 32 ce ne explica?Si cum dovedim noi ca pretentia noastra de iertare nu se poate dovedi prin fapte?Persoana care iarta se implica in acuzatia ce o primeste si rezolva problema iertarii!Nu devine un fariseu si nici un carturar descris de DOMNUL ISUS HRISTOS.Din experienta vietii o scriu si din o mare durere,dar se vede ca cel ce iarta cu adevarat s-a dovedit sa fie DOMNUL ISUS HRISTOS SI TATAL CERESC!!!!Cei care creaza suferinta ,inshelaciune semenului sau pentru interesul personal si confortul lor acele persoane sint departe de implinirea CUVINTULUI SCRIS IN SFINTELE SCRIPTURI si mai repede sau mai tirziu ajung sa fie cunoscuti prin faptele care ii dau de gol(Romani 15 cu 1 la 7)!!!!Deci aceste persoane care inca predica ,nu iarta si aduc suferinta celor care le au facut bine ar trebui sa inteleaga mesajul divin sa se pocaiasca si sa ierte cu adevarat prin fapte!!!Si astfel s-ar ajunge la unitate divina ,la implinirea CUVINTULUI SCRIS IN SFINTELE SCRIPTURI !Pentru multi incheierea comentariului scris de ” Timotei Husu Phx. Az. ” nu se doreste sa aiba implinire ,dar sa nu uitam ca;”Numai cel ce iarta cum iarta Dumnezeu va ajunge cu Dumnezeu,,,,!!!”fiinca astfel se ajunge la formarea noii personalitati ,sfintenie si neprihanire!!!!

  11. Han Christian

    Confruntarea celui ce ti-a pacatuit e o porunca a D-lui (Matei 18;15). E greu ca dupa ce ai fost ranit sa intri intr-o confruntare cu riscul sa iesi si mai „sifonat” din ea. Dar vad singura sansa pentru o vindecare autentica atat a victimei cat si a faptasului. Aici putem spune „pot totul in Hristos care ma intareste!”

  12. Pingback: 13 postări în Top 100 WP (02.08.2011) « România Evanghelică

  13. Tiberiu

    Potrivit cuvintelor Domnului Isus din Matei 6 V 14 și 15, IERTAREA trebuia acordată pentru simplul motiv că ==NOI CEREM TATĂLUI DIN CERURI SĂ NE IERTE==. Dacă nu iertăm , asta inplică automat URA ,și cine urăste pe fratele său este …( 1 IOAN 3 v 15 ). Cred că acesta este și motivul pentru care Dumnezeu mai îngăduie probleme printre frați==SĂ VADĂ CUM IERTĂM NOI ÎN RAPORT DE IERTAREA CARE NE-A ACORDAT-O EL.

  14. sergiu tofanel

    „Daca iertam fara sa cerem schimbari, devenim sponsori ai raului …”

    Eram cu totul de acord, pana am vazut replica lui David Miclea. Un soldat turc a batut un prizioner crestin. Crestinul, la randul lui, l-a iertat. Ma gandesc oare daca crestinul in cauza a avut o discutie cu persecutorul sau si a constatat ca soldatul s-a pocait suficient in inima lui incat merita iertarea. Si acum se pune intrebarea: este iertarea coditionata de pocainta celui care face rau?

    „În cazul unei infidelități, de exemplu, încrederea dintre cei doi a fost epuizată ca un cont bancar jefuit până la ultima lețcaie….”

    „… Dragostea … crede totul …” William Barclay mentioneaza in comentariul sau al pasajului din 1 Corinteni ca textul se refera la o incredere neclintita in persoana pe care o iubim, in ciuda dovezilor contradictorii. Intrebare: daca iertarea adevarata vine din dragoste si nu din datorie, nu trebuie oare sa „uitam” raul care ni s-a facut si sa nu tinem seama de trecut in relatiile viitoare cu persoana care ne-a gresit?

  15. Pingback: 3 postări în Top 10 WP (02.08.2011) « România Evanghelică

  16. Tiberiu

    În Matei 18 V 21-35 prin pilda aceia Domnul arată foarte clar care erau AȘTEPTĂRILE LUI în privința iertării. Prin exemplul == întoarcerii fiului risipitor din Luca 15 v 11 – 24 == ,observăm toate condițiile pe care le-a pus TATĂL in vederea iertării lui. De ce spune Domnul Isus lui Petru să ierte de 70 de ori câte 7 ( Matei 18 v 21 )? Este imposibil ca cineva să-ți greșească așa de mult.După cum spunea fr. Timotei Husu,== cel care nu iartă încetează de a mai fi liber===, cu alte cuvinte =cine iartă are inima liberă ,CURATĂ , si cei cu inima curată ÎL VOR VEDEA PE DUMNEZEU ( Matei 5 v 8 )
    MARELE BENEFICIU AL IERTĂRII ESTE A CELUI CE IARTĂ,NU AL CELUI IERTAT, măcar că acum nu putem să vedem aceasta.

  17. In unele cazuri iertam , chiar daca respectivul nu s-a cait;
    nu ne putem impovara cugetul cu ne-iertare.
    In altele, recidiveaza raul, pt.ca omul nu a ajuns sa priceapa
    de ce a fost iertat.
    Insa nu ni se poate cere sa si uitam;
    a nu uita, nu inseamna nicidecum neiertare,
    avem o memorie, care inregistreaza totul;
    daca iertam din toata inima, nu inseamna ca
    am uitat;
    s-a sters din inima, nu si din minte..

    1. Tiberiu

      Adesea se poate întâmpla ,prin faptul că tot ierți, să considere că ești fără simț sau prost și să continue mai departe. Există un cuvânt extraordinar in 1 Cor. 11 v 20 ..==DACĂ VĂ ROBEȘTE CINEVA,DACĂ VĂ MĂNÂNCĂ CINEVA,DACĂ PUNE CINEVA MÂNA PE VOI, DACĂ VĂ PRIVEȘTE CINEVA DE SUS, DACĂ VĂ BATE CINEVA PESTE OBRAZ, SUFERIȚI ! A le suferi pe toate ,înseamnă a avea putere de a ierta. Lazăr a răbdat la ușa bogatului pâna la final . A ierta înseamnă A RĂBDA MULT.

  18. viorel chis

    Subiectul trateaza o calitate necesara crestinului si celui care pretinde ca este un adevarat slujitor al DOMNULUI ISUS HRISTOS prin slujirea sau slujba ce o detine!!Dar sa nu uitam si sa analizam cum DUMNEZEU -TATAL a ajuns sa ierte pe „pastorii lui Israel ” chind lasa mesajul sa apara in cartea lui Ezechiel capitolul 34.Este mesajul Tatalui Ceresc si el mereu spune un ADEVAR cu privire la ori ce lucru si situatie.Credem ca acest mesaj din Ezechiel azi nu mai are valoare si insemnatate?Ori nu merita luat in considerare?Poate multi ar scrie ca ;NU,dar sa nu uitam ca atita timp chit multe oi dispar din turma si ajung sfishiate si de pastori necautate ;merita sa meditam asupra mesajului fiinca DOMNUL ISUS HRISTOS si -a dat viata pentru astfel de persoane!Si ar fi prea trist ca ele sa se piarda!Ele daca au ajuns sa fie oi trebuie ocrotite si la stina abatute si indrumate!!!!Slujba sau slujirea de pastor este sa le pasca,sa le ingrijeasca si sa le conduca la stina DOMNULUI ISUS HRISTOS.Ori ce suflet intors la viata in fata TATALUI CERESC ;oare ce reprezinta ?Si oare nu pentru astfel de fapte DUMNEZEU-TATAL SI DOMNUL ISUS HRISTOS au ajuns sa ne ierte si sa ne ofere Imparatia alaturi de mintuire?Evrei 10 cu 14 la 24
    -„24Să veghem unii asupra altora, ca să ne îndemnăm la dragoste şi la fapte bune.”

  19. Pingback: Când moare un blogger | Dem Covaci

  20. Pingback: Când moare un blogger | Dem Covaci

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s